jochens-velodroomjochens-velodroomjochens-velodroomjochens-velodroom
  • Home
  • Merken
    • Cube
    • Flyer
    • Gazelle
    • Merckx
    • Orbea
    • Oxford
    • Ridley
    • VanDyck Fietsen
  • Winkel
    • Shimano Service Center
    • Fotogalerij
    • Ons team
  • Nieuws
  • Occasiefietsen
  • Verhuur E-bike
  • Contacteer ons
  • Webshop
    • Winkelmand
0
Gazelle Vento Air Blue
1 februari 2018
Verhuur elektrische fietsen Veurne
10 februari 2018

Veilig onderweg met de eBike

Categoriën
  • Nieuws
Tags

1 Voor we beginnen

Voor de eBike, zoals voor alle technische producten, geldt: men zal eerst wat tijd nemen en de eigenaardigheden van de eBike leren ontdekken. Een blik werpen op de handleiding of een zoektocht op de website van de fabrikant zijn zinvol. Aansluitend biedt een eerste”testrit” met de eBike zich aan – bijvoorbeeld op een parkeerterrein of een weide – om de rijkenmerken in de praktijk te testen. Hierbij zijn vooral twee veiligheidsvoorschriften op te volgen:

  • Door het relatief hoge tempo zijn goede remmen en de juiste remverhouding een “must”. Dus eerst op een vrij stuk testen vooraleer het de tour opgaat.
  • Voor een goede actieradius en een veilige grip in de bochten is de bandenspanning cruciaal. Op de buitenmaten van de banden zijn de minimum en maximumdruk van elk model aangegeven. Opgelet echter: Bij het oppompen van de eBike zal u er rekening mee houden dat de aandrijving en accu een bijkomend gewicht opleveren. De bandenspanning moet derhalve iets hoger gekozen worden dan bij een conventionele fiets.

Indien u twijfelt aan de technische aspecten kan u altijd terecht bij de vakhandelaar. Bosch draagt actief bij aan de verdere opleiding en biedt de vakhandelaar regelmatig uitgebreide trainingen aan.

2 Vooruitziend rijden

Elektrische aandrijving stelt onze gewoonten op de weg in vraag. Elektrische auto’s “zoemen” praktisch geluidloos voorbij. Dat is bij eBikes ook zo. Bovendien moeten de deelnemers aan het verkeer zich instellen op de verhoogde snelheid – bij eBikes ongeveer een tot 4 kilometer meter per uur. Daarom: opletten, en er zich van bewust zijn dat men steeds gepast kan reageren op onvoorziene situaties. De gebruiker van een eBike zal zijn snelheid aanpassen aan de actuele situatie en gevaarlijke situaties vermijden.

3 Op de juiste manier remmen

De hogere gemiddelde snelheid en het meergewicht van de motor en de aandrijving vraagt van de eBiker steeds de volle aandacht om te remmen. De kortst mogelijke remafstand krijgt men door het gelijktijdig gebruik van de rem vooraan en achteraan. De bestuurder moet duidelijk weten welke hendel de overeenkomstige rem bedient en hoe de fiets reageert. Want bij verkeerd gebruik kan de rem vooraan iemand uit het zadel werpen. Dit betekent: oefenen, oefenen, oefenen. Zo maakt men zich de optimale dosering eigen. Maar niet alleen de kracht op de remhendel, maar ook de ondergrond heeft zijn invloed: vooral op sneeuw, modder of grind moet de eBiker de rem vooraan gedoseerd gebruiken.

4 Evenwicht en bochtenwerk

Stop-and-go verkeer met matige snelheid in het straatverkeer staat dagelijks op de agenda. Maar ook sprinten moeten men oefenen. Bovendien geldt: De blik steeds in de rijrichting houden en in de bochten hoofd en bovenlichaam actief in de richting van de bocht draaien.

5 Hindernissen overwinnen

Stoepranden en kuilen behoren tot het dagdagelijks leven van de fietser. U kan ze best onder controle houden door het voorwiel vrij spel te geven: hiertoe beweegt men het bovenlichaam juist voor de rand in de richting van het stuurwiel en trekt dan het lichaamsgewicht in een ruk naar omhoog. Deze beweging verlangt een zekere routine. Als u zich hierbij onzeker voelt of wanneer de hindernis te hoog is, stap dan even af. Om te oefenen, gebruik een lage stoeprand of gebruik een stokje op een oefenplaats. Belangrijk: Niet te hevig aan het stuur rukken. Heeft men niettemin de neiging om achterover te kantelen, eenvoudig de rem achteraan bedienen en het voorwiel zakt terug naar de grond. Over het algemeen geldt: de stoepranden best in dwarsrichting oprijden. Zo vermijdt men wegschuiven.

(bron: https://www.bosch-ebike.com/nl/nieuws/riding-technique/ )
Delen

Gerelateerde artikelen ...

21 januari 2021

VanDyck Fietsen bij Jochens Velodroom


Lees meer ...
16 januari 2021

Freya Intube VanDyck


Lees meer ...
Kalii 2.0 D-TOURL-Pearl blue
16 januari 2021

KALII 2.0 D VanDyck


Lees meer ...

Zoeken

Pagina’s

  • Home
  • Merken
  • Winkel
  • Nieuws
  • Occasiefietsen
  • Verhuur E-bike
  • Contacteer ons
  • Webshop

Laatste nieuwsberichten

  • VanDyck Fietsen bij Jochens Velodroom
  • Freya Intube VanDyck
  • KALII 2.0 D VanDyck
  • VanDyck Fietsen: Phaedra
  • Orbea RISE met SHIMANO EP8

Menu

  • Home
  • Merken
  • Winkel
  • Nieuws
  • Occasiefietsen
  • Verhuur E-bike
  • Contacteer ons
  • Webshop

Contacteer ons

Pannestraat 189 – 8630 Veurne
BTW BE 0866.018.374
TEL +32(0) 58 299 599 

E-mail – Facebook

Gesloten op zondag en maandag 

DI t.e.m. VRIJ van 8-12u & 13u30-18u
Zaterdag van 9-12u & 13u30-17u

Wij aanvaarden ecocheques voor alle aankopen en herstellingen

Copyright Jochens Velodroom Veurne 2017 | Pannestraat 189 - 8630 Veurne | 058 299 599 - www.jochensvelodroom.be
0

Cookies

Jochens Velodroom maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren. Door op 'OK' te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil u meer weten over cookies, of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op Meer ...